Operatorem stacji funkcjonujących pod marką Altilium jest spółka Smart City Polska. To pierwsza tego typu inwestycja sektora prywatnego w Polsce, realizowana w oparciu o zapisy uchwalonej w styczniu tego roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

"Mam nadzieję, że w niedługim czasie uruchomione zostaną wszystkie 24 lokalizacje. Każdy posiadacz samochodu elektrycznego będzie mógł je ładować. Chcemy, żeby Kraków był liderem rozwoju e-mobilności w Polsce" – mówił w czwartek wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Jak poinformował obecnie w Krakowie jest zarejestrowanych 161 elektrycznych samochodów osobowych i 25 autobusów miejskich.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności miasto do końca 2020 r. powinno wybudować 105 stacji do ładowania ogólnodostępnych. Wspólnie z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu wybrano ich lokalizację, na razie wskazano 41 takich miejsc, które są dostępne bezpośrednio z pasa drogowego.

Stacje ładowania, funkcjonujące pod brandem Altilium będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów elektrycznych, a ich obsługa, w tym płatność, będzie odbywać się za pomocą aplikacji mobilnej. Klienci nie będą musieli mieć ze sobą własnych kabli. Złącza kablowe wykonano zgodnie ze standardem europejskim, wyposażając je we wtyki typu 2 (Mennekes). Stacja została zaprojektowana i wyprodukowana przez krakowską firmę – PRE Edward Biel.

By zachęcić użytkowników pojazdów elektrycznych, w pierwszych dwóch tygodniach ładowanie na stacji będzie darmowe. W zależności od lokalizacji stacje będą występować w dwóch wariantach z dwoma lub z jednym stanowiskiem do ładowania, w tych lokalizacjach, gdzie jest duży deficyt miejsc postojowych.

"Budujemy infrastrukturę. W pierwszym okresie będziemy zapewne jedynym operatorem na tych stacjach, ale co istotne zgodnie z zapisami ustawy, każdy potencjalny operator ma prawo na nich funkcjonować oferując swoje stawki za ładowanie” – mówił Krzysztof Klimczak ze Smart City Polska.

Ładowanie samochodu trwa w zależności od modelu od 1,5 do 5 godzin i może kosztować jednorazowo ok. 25 zł.

Krzysztof Klimczak podkreślił, że spółka zamierza zarabiać na reklamach umieszczanych na stacjach. Docelowo Smart City Polska chce w Krakowie mieć 105 stacji ładowania pojazdów.

 

 

(PAP/ko)