Jak podkreślił prezydent, inwestycja wzbudzała wiele emocji, dlatego jej realizację poprzedziły szerokie konsultacje społeczne, a większość postulatów przedstawionych przez mieszkańców została uwzględniona w zakresie zadania.

Na wykonawcę inwestycji, która będzie realizowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj” wybrano w przetargu konsorcjum Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak. "To inwestycja w bardzo zabudowanym terenie, niemal w centrum miasta. Do tego dochodzi ul. Opolska, która jest mocno zakorkowana. Więc szykują się utrudnienia. Sporo czasu zajmie jednak procedura administracyjna" - wyjaśnia Piotr Jurczyk - prezes firmy Intercor. 

Zadaniem konsorcjum będzie wykonanie projektu inwestycji, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, budowa nowego odcinka linii tramwajowej wraz z układem drogowym oraz przeprowadzenie prób i testów na wybudowanej infrastrukturze. Według zapowiedzi przedstawicieli konsorcjum, prace budowlane powinny się rozpocząć pod koniec lata 2018 r. i zakończyć w grudniu 2020 r.

Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej.

W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa, a także budowa trzech parkingów w systemie Park&Ride: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach zadania przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w wysokości ponad 151 mln zł. Dokumentacja aplikacyjna jest aktualnie w trakcie oceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

 

 

 

 

 

(Joanna Orszulak,PAP/ko)