Pod koniec września ruszyła długo wyczekiwana modernizacja torowiska do Bronowic. Na jego remont od dawna czekali mieszkańcy tej części Krakowa. Powód? Torowisko było w fatalnym stanie. W okresie letnim często zdarzało się, że szyny się wybrzuszały, a mieszkańcy zamiast korzystać z komunikacji miejskiej, musieli iść pieszo. Przestarzałe tory powodowały także, że tramwaje w wielu miejscach na tym odcinku jeździły wolniej, niżby mogły. W zimie z kolei szyny kurczyły się co sprawiało przerwy w dostawie prądu, a to powodowało zatrzymywanie się tramwajów.

 

Brakuje robotników

Tymczasem remont to spore utrudnienia dla mieszkańców dzielnicy Bronowice. Według szacunków mieszka w niej ok. 25 tysięcy osób. Dlatego krakowianie liczyli, że prace - mimo, że mają potrwać rok - będą przebiegać sprawnie. Jednak mieszkańcy alarmują, że placu budowy jest kilka osób.

- Po godzinie 16 nie widzę, aby ktokolwiek pracował. W ciągu dnia jest tylko kilku robotników. To strasznie mało - mówi Krystian Żytko, mieszkający w okolicy ul. Podchorążych. Takich głosów pojawia się więcej, również na portalach społecznościowych.

Jak na zastrzeżenia mieszkańców odpowiadają urzędnicy? - Przez cały zeszły tydzień na inwestycji prowadzone były prace przygotowawcze dla właściwych prac rozbiórkowych. Między innymi wykonywany był demontaż elementów niebezpiecznych, np. szyn. Demontaż wykonywany był za pomocą ciężkiego sprzętu, stąd mniej pracowników. W momencie prac ciężkiego sprzętu zgodnie z zasadami BHP pracownicy muszą znajdować się w bezpiecznej odległości - wyjaśnia Michał Pyclik, z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Infrastruktury.

Przez cały zeszły tydzień na inwestycji prowadzone były prace przygotowawcze dla właściwych prac rozbiórkowych. Między innymi wykonywany był demontaż elementów niebezpiecznych, np. szyn. Demontaż wykonywany był za pomocą ciężkiego sprzętu, stąd mniej pracowników. W momencie prac ciężkiego sprzętu zgodnie z zasadami BHP pracownicy muszą znajdować się w bezpiecznej odległości.

- Od tego tygodnia pracowników na miejscu inwestycji będzie przybywać, roboty będą bardziej widoczne. Monitorujemy sytuację na bieżąco, dlatego też jest zmiana na skrzyżowaniu ulic Łobzowskiej z Kazimierza Wielkiego; do obsługi pasażerów skierowaliśmy dodatkowy tabor; intensywnie naciskamy na kolej, aby umożliwiła odkorkowanie nam tej części miasta, ale ich prace nie idą tak sprawnie - konkluduje Pyclik.

 

Problemy z komunikacją

Choć remont trwa dopiero kilkanaście dni krakowianie już narzekają na zastępczą komunikację. Do tej pory mogli korzystać z komfortowych i długich tramwajów. Teraz muszą podróżować zastępczymi autobusami. Te w godzinach szczytu są przeładowane, a część osób do nich się nie mieści. Dodatkowo pojazdy utykają w korku, co powoduje, że autobusy jeżdżą z opóźnieniem.

Z powodu trudności radni zdecydowali się wprowadzić bezpłatne przejazdy na liniach komunikacji zastępczej.

Obecnie funkcjonują dwie linie zastępcze. Linia 704 kursuje od Teatru Bagatela ulicami Dunajewskiego, Garbarską, Karmelicką, Pomorską, Kazimierza Wielkiego, Podchorążych, Piastowską, Lea, Młodej Polski, po czym Jadwigi z Łobzowa, Rydla, Bronowicką, Balicką i kończyć będzie kurs w Bronowicach Małych. Linia 704 jeździ z częstotliwością co trzy minuty.

Uruchomiona została też linia 713 która kursuje na odcinku między Teatrem Bagatela, a Głowackiego. Autobusy odjeżdżają co 6 minut.

 

Remont torowiska

Na modernizację torowiska do Bronowic miasto przeznaczyło prawie 77 mln zł. Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu Modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, współfinansowanego ze środków UE w ramach działania 6.1 – Rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 -2020. W jej ramach pojawi się nowy układ drogowy i torowy na odcinku od skrzyżowania Alei Trzech Wieszczów z ulicą Królewską. Zostanie wykonane odwodnienie, oświetlenie, sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Zamontowane będą tablice informacji pasażerskiej oraz automaty do zakupu biletów.

W trakcie prac zmodernizowana zostanie tarcza skrzyżowania ulic: Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Karmelicka, Królewska oraz cały ciąg drogowo-torowy ulic Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej wraz z pętlą w Bronowicach. Jezdnia zyska nową nawierzchnię, piesi nowe chodniki, a rowerzyści drogę dla rowerów.

 

 

 

(źródło: Dawid Serafin, Onet.pl)