Jak poinformował w piątek Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych, zakończenie prac związanych z wymianą torów i sieci trakcyjnej na dwóch odcinkach linii E30 - pomiędzy Jaworznem Szczakową i Trzebinią oraz Krakowem Głównym Towarowym i stacją Kraków Mydlniki, umożliwi przejazd pociągów po dwóch zmodernizowanych torach z prędkością podwyższoną do 120 km/h.

Spowoduje to, że najszybsze składy z Krakowa do Katowic dojadą w ok. 90 minut. Zwiększy się także liczba połączeń.

Dzięki zakończeniu przebudowy torów na zachód od Krakowa Głównego od niedzieli przewoźnicy uruchomią też częste połączenia na trasie do lotniska w Balicach. Pociągi będą odjeżdżać średnio co 30 minut. Podróżni na stacji Kraków Mydlniki skorzystają w pełni z peronów oraz wind i udogodnień dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wybudowano dwa perony i bezpieczne przejście podziemne.

Dzięki współpracy Kolei Małopolskich, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Województwa Małopolskiego, po 21 latach  pociągi będą się znowu zatrzymywały na przystankach Kraków Nowa Huta oraz Kraków Lubocza. Przystanki te są na dużej obwodnicy, znalazło sie tam miejsce na nową infrastrukturę i oświetlenie. Teraz mieszkańcy Nowej Huty będą mieć możliwość szybkiej podróży do centrum Krakowa - podróż zajmie około 15 minut.

Na razie w takim czasie z Nowej Huty do stacji Kraków Główny pojedziemy tylko trzema pociągiami (o 9:21, 17:10, 19:10) - a w drugą stronę 5pięcioma (o 7:39, 12:38, 15:59, 15:28, 1:09).

Musimy jednak pamiętać, że na razie to tylko test tego rozwiązania, bo pociągi przejeżdżają przez Nową Hutę ze względu na prace miedzy Podłężem i Krakowem Głównym. I tak będzie jeszcze przynajmniej przez rok. Ale jeśli to połączenie będzie się cieszyło popularnością to być może zostanie na stałe.

Cały czas prowadzone są prace na linii z Krakowa Głównego do Podłęża czyli na trasie do Tarnowa.

Zastępcza komunikacja autobusowa jest także uruchomiona na trasie między Krakowem i Zakopanem. Od 15 marca do 30 maja - autobusem będziemy musieli pokonać odcinek od Szaflar do Nowego Targu, natomiast w czerwcu między między Nowym Targiem i Zakopanem.

11 maja Komunikacja autobusowa zostanie także uruchomiona na linii kolejowej z Tarnowa do Nowego Sącza i Krynicy. Naprawa i modernizacja tej linii ma potrwać do 29 maja.

Dokładnie rozkład jazdy powinni sprawdzić także pasażerowie pociągów do Jaworzna Szczakowej, Trzebini, Chrzanowa czy Bielska - Białej.

Wartość inwestycji realizowanych przez PKP PLK na międzynarodowym korytarzu transportowym E30 na terenie woj. śląskiego i małopolskiego wynosi ok. 2 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana w ramach unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

 

(Bartłomiej Maziarz/PAP/jgk/bp)