Burmistrz Skały Tadeusz Durłak podkreślił, że nowa droga była długo oczekiwana przez mieszkańców tego miasta. Wyprowadza ona z centrum tysiące samochodów, które każdego dnia przemierzają trasę Kraków – Wolbrom. Odkorkowuje też zabytkowy rynek Skały. „Za sprawą inwestycji zmniejszy się też emisja szkodliwych spalin do środowiska” – zaznaczył burmistrz i dodał, że budowa nowej drogi została przeprowadzona w ekspresowym tempie przez firmę Skanska SA. W sumie prace budowlane trwały niewiele ponad rok.

Obwodnica Skały została wybudowana w ciągu drogi wojewódzkiej nr 794 Kraków – Koniecpol (woj. śląskie) i liczy 4,6 km. W miejscach, w których trasa krzyżuje się z drogami lokalnymi wybudowano cztery ronda. Powstały też zatoki autobusowe z wiatami przystankowymi oraz chodniki dla pieszych.

 

Całkowita wartość inwestycji to ponad 22,4 mln zł, z czego dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 wyniosło prawie 17 mln zł.

Marszałek Małopolski Jacek Krupa podkreślił, że województwo od kilku lat, także za sprawą środków unijnych, realizuje największy w historii plan budowy dróg.

„Wiemy doskonale, że inwestycje drogowe są kluczowe dla rozwoju regionu, bowiem tam, gdzie są dobre drogi, rozwija się chociażby gospodarka i turystyka. W dalszej perspektywie zyskują na tym rzecz jasna mieszkańcy, którzy mogą nie tylko podróżować w komfortowych warunkach, ale za sprawą nowych inwestycji w ich okolicy powstają też nowe miejsca pracy” - zaznaczył Krupa.

Jak poinformował, tylko w tym roku na realizację wszystkich zadań drogowych w Małopolsce przeznaczone zostanie ponad 1,6 mld zł. Prawie 400 mln zł z tej puli to środki z budżetu województwa.

Według planów do końca 2023 r. obwodnice powstaną w takich małopolskich miastach i miejscowościach, jak: Oświęcim, Gdów, Miechów, Skawina, Tuchów, Zator i Podolsze, Babice, Wolbrom, Zielonki, Chochołów, Proszowice (etap II), Muszyna oraz Waksmund – Ostrowsko – Łopuszna.

 

 

 

(PAP/ko)