|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki została oddana do użytku

Wybudowana kosztem 348 mln zł nowa łącznica kolejowa między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki została w czwartek oddana do użytku. Pierwsze regularne pociągi pojadą nią w niedzielę, wraz z wprowadzeniem na kolei nowego rozkładu jazdy. Dzięki obiektowi, budowanemu od września 2015 r. skróci się o kwadrans czas przejazdu pociągów do Skawiny i Zakopanego oraz usprawni ruch kolejowy w aglomeracji krakowskiej.

Posłuchaj o oddaniu łącznicy do użytku

fot: J. Bańka

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił podczas uroczystości, że nowa inwestycja zostaje oddana do użytku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na kolei 2017/2018, co jest zgodne z deklaracją złożoną na początku realizacji zadania.

„Możemy powoli przełamywać opinię, że inwestycje na kolei muszą być opóźnione – nie muszą, ta łącznica jest na to realnym dowodem” - podkreślił.

Jak zadeklarował prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel, regularne pociągi zaczną przemierzać nową łącznicę od niedzieli, wraz z wprowadzeniem na kolei nowego rozkładu jazdy.

 

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk napisał w liście do uczestników uroczystości, że wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki jest jednym z istotnych elementów modernizacji krakowskiego węzła kolejowego, przyczyni się do rozszerzenia i wzbogacenia oferty transportowej oraz zwiększy atrakcyjność transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej.

Podkreślił równocześnie, że zadanie jest jednym ze znaczących elementów Krajowego Programu Kolejowego i ma charakter ogólnopolski, bo będzie służyło pasażerom z całego kraju.

Łącznica między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki budowana była od września 2015 r. Inwestycja polegała na wybudowaniu dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączyły przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwiło bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Koszt całkowity przedsięwzięcia wyniósł 348 mln zł. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.

Nowa łącznica łączy się z inną ważną inwestycją realizowaną przez PKP PLK na terenie Krakowa. Jest to rozpoczęta niedawno przebudowa linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta zakłada usunięcie nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i zastąpienie go estakadą, na której dobudowanie będą dodatkowo dwie pary torów. Powstaną też nowe mosty na Wiśle i stacje kolejowe. Prace powinny zakończyć się z końcem 2020 r.

 

 

 

(PAP/Martyna Masztalerz/ko)

100%
0%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 3

Kolejarz?

Piątek, 8 grudnia 2017, 09:08

@Kolejarz.

A po co zmieniać skoro pojedzie w tym samym kierunku? Ewentualnie będzie trzeba podzielić skład jeśli będzie łączony do Krynicy/Zakopanego, ale nie zmieniać - Husarze nie obsługują połączeń w góry. EU07 które to robią pociągną skład do końca do Zakopanego.

Odpowiedz

Kolejarz.

Piątek, 8 grudnia 2017, 00:40

Żaden pociąg dalekobieżny na tym nic nie zyska. Żaden Husarz nie pojedzie w góry. Zmiana lokomotyw do tej pory była w K. Płaszów, teraz będzie ten manewr trwał na dworcu głównym w Krakowie.

Odpowiedz

Terefere

Czwartek, 7 grudnia 2017, 15:23

Brawo Andrzej, znowu podpisałeś się pod sukcesem poprzedników, gratulacje!

Odpowiedz