Do tej pory materiały wyborcze były wieszane na nośnikach bardzo nietrwałych. "To często były takie dykty. Przy deszczach to wyglądało fatalnie. Miasto robiło wrażenie kraju trzeciego świata w porze monsunowej. My nie usunęliśmy możliwości wieszania materiałów reklamowych. Chcemy, żeby one były z trwalszych materiałów, żeby miasto wyglądało w sposób godny" - mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
- To pierwszy krok do pozbycia się ich zupełnie. To obszar wymagający głębokego uporządkowania. Wiele nas uczy fakt, że po powieszeniu czegoś takiego, komitety przez wiele miesięcy nie chcą tego zdejmować. W naszym arsenale są środki dyscyplinujące, ale to kropla w stosunku do szkód, które wywołują dykty - zapowiada zastępca prezydenta Miasta Krakowa, Andrzej Kulig.
Nowe przepisy dotyczą też innych reklam wieszanych na słupach i latarniach. Wcześniej z tym problemem starali się uporać miejscy radni, jednak ich uchwały kierunkowe unieważniał z powodów formalnych wojewoda Małopolski.
Zarząd Dróg odpowiadajacy za pasy drogowe wykorzystał natomiast swoje kompetencje i zmienił przepisy, powołując się na bezpieczeństwo i estetykę. Wcześniej uchwały kierunkowe w tej sprawie przyjmowała Rada Miasta. Te jednak z powodów formalnych unieważniał wojewoda.
- Uchwała, która została uchylona, pokazała prezydentowi, że wolą Rady jest usunięcie dykt. Cieszę się, że prezydent podjął temat. Mam nadzieję, że te rozwiazania pójdą w tym kierunku, żeby dykty nie zaśmiecały Krakowa - mówi radny Rafał Komarewicz z klubu Przyjazny Kraków, autor uchwał kierunkowych.
Natomiast zdaniem Aleksandra Miszalskiego, radnego Platformy Obywateslkiej, nowe przepisy to dobry krok, ale tradycyjne dykty z tektury i cienkich desek były prostsze w utylizacji. "Jeżeli robimy dykty plastikowe, w kontekście przegłosowanej uchwały 'Kraków bez plastiku', nie byłoby to konsekwentne. Tektura, dykta i papier się rozkładają. Plastik nie. Może będzie bardziej estetycznie, ale nie bardziej ekologicznie" - podkreśla.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
(Katarzyna Maciejczyk/ko)