W Krakowie odbyło się posiedzenie sztabu kryzysowego w związku z sytuacją pogodową w Małopolsce i w sąsiednich województwach. Uczestniczyli w nim: premier Mateusz Morawiecki, wicepremier Beata Szydło, szef MSWiA Joachim Brudziński, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wojewodowie i przedstawiciele służb.

Jak zaznaczył minister Adamczyk, na drogach krajowych nie ma utrudnień. "Mamy problem na budowie dróg ekspresowych w województwach wielkopolskim i lubelskim, trwają działania, które mają zminimalizować skutki podtopień" - dodał.

Poinformował, że z powodu podtopień i trudnych warunków pod względem stabilności nasypów, w Krakowie opóźniono dziewięć pociągów pasażerskich o 33 minuty "i tu mamy dalej problem z opanowaniem sytuacji, ze względu na podtopienia". "Opóźnione są także pociągi towarowe" - dodał.

Szef resortu infrastruktury powiedział, że "na wypadek podniesienia stanu wody mamy zabezpieczonych żołnierzy i zabezpieczony sprzęt, który do czterech godzin może dojechać do Krakowa i wspierać strażaków i policjantów".

Podkreślił, że pod pełną kontrolą jest sytuacja z budowanym na Wiśle w Krakowie mostem kolejowym. "Inwestycja warta setki milionów zł jest dzisiaj dobrze zabezpieczona" - zapewnił Adamczyk.

Szef MSWiA Joachim Brudziński przypomniał, że funkcjonariusze komisariatu wodnego w nocy wykonali „ofiarną robotę”, zabezpieczając na prośbę służb inżynieryjnych i technicznych pracujących przy budowie mostu kolejowego, kłody drzew i konary dryfujące z nurtem rzeki.

„Funkcjonariusze z narażeniem własnego zdrowia, a nawet życia umocowali jedną z największych kłód, którą udało się zatrzymać na wysokości bulwaru (…). Funkcjonariusze krakowskiej policji, w tym wypadku posterunku policji wodnej, we współpracy z innymi służbami, jak zawsze stanęli na wysokości zadania” - ocenił.

„Konsekwencje łatwo sobie wyobrazić, bo nie dalej jak w 2010 roku nie zabezpieczony Poprad, brak koordynacji służb i zmieciony most kolejowy, odciął możliwość połączenia Krynicy, Muszyny, Piwnicznej, Rytra z północną części województwa i resztą kraju” - przypomniał Brudziński.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, ocenił, że „dziś są na pewno lepsze nastroje niż wczoraj”. „Dzisiaj jest bardzo dobrze, woda jest poniżej posadowionych rusztowań podtrzymujących konstrukcję budowanego mostu kolejowego. Jeżeli ta fala byłaby zdecydowanie wyższa, a z drugiej strony konary i kłody drzew bez jakiejkolwiek kontroli by płynęły w stronę tego mostu, byłoby zdecydowanie niebezpiecznie, byłoby wręcz tragicznie” - ocenił.

W tym miesiącu kończą się zasadnicze prace przy pierwszym z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie na modernizowanej linii E30. Według zapowiedzi PKP PLK pociągi pojadą nim jesienią; wtedy nastąpi rozbiórka starego mostu i budowa w jego miejscu dwóch pozostałych.

Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego.

Rozpoczęte w lipcu 2017 roku prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej i dobudowanie na niej dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.

W ramach tego przedsięwzięcia na ukończeniu jest pierwszy most na Wiśle oraz pierwsza estakada. Most o rozpiętości przęsła 116 metrów będzie największą tego typu konstrukcją w kraju.Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela, pociągi zostaną skierowane na nowy obiekt jesienią. Wcześniej, bo w lipcu, pociągi pojadą nową estakadą. Wtedy budowlańcy przystąpią do rozbiórki starych torów i budowy w ich miejscu drugiej estakady oraz kolejnych dwóch mostów na Wiśle.

 


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

(PAP/ko)