|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Będzie Strefa Czystego Transportu na krakowskim Kazimierzu

Krakowscy radni przyjęli uchwałę, która ogranicza ruch w najbardziej turystycznej części Kazimierza. Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które ogranicza ruch na mocy Ustawy o Elektromobilności. Przegłosowana w środę uchwała zakłada, że na Kazimierz będą mogły wjeżdżać tylko samochody elektryczne, wodorowe i na gaz CNG, a także mieszkańcy, przedsiębiorcy i taksówkarze.

Fot. Archiwum Radia Kraków

Początkowo radni Platformy Obywatelskiej nie byli przekonani do zagłosowania za przyjęciem uchwały. - Dla mnie Strefa to dobry pomysł na Kazimierzu. Pytanie, czy w takiej formie - mówił Aleksander Miszalski, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej. Radni PO zwracali uwagę, że na obrzeżach projektowanej Strefy będzie można spodziewać się paraliżu komunikacyjnego, bo istnieje prawdopodobieństwo, że wiele osób będzie dojeżdżać samochodem do granicy strefy i zostawiać samochody na sąsiednich ulicach.

Radny Platformy Obywatelskiej Tomasz Daros zaproponował poprawkę, która doprecyzowuje, że Strefa zostaje wprowadzona na 6 miesięcy i będzie miała charakter testowy. Zgodnie z poprawką, prezydent ma obowiązek przedstawiać raporty, czy strefa spełnia swoją funkcję.

Przeciw głosował klub Prawa i Sprawiedliwości. Przewodniczący klubu Włodzimierz Pietrus kwestionował sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Odbywały się one w wakacje. Po przyjęciu uchwały zgłosili oni votum separatum.

Klub Radnych Kraków dla Mieszkańców, czyli radni Łukasza Gibały podkreślał w czasie dyskusji, że wprowadzenie strefy jest niezasadne, bo dziś w Krakowie jest niewiele samochodów elektrycznych. Zasugerował, że najpierw powinna w mieście powstać wypożyczalnia samochodów niskoemisyjnych. Sam Gibała wstrzymał się od głosu.

W czasie sesji wypowiadali się także przedsiębiorcy i mieszkańcy. Jedna z krakowianek w czasie wystąpienia zwróciła uwagę, że mieszkając w pobliżu Strefy, będzie miała problem ze znalezieniem miejsca parkingowego. Zaznaczyła, że zebrała 2 tysiące podpisów mieszkańców opowiadających się przeciwko proponowanym zmianom. Inny z przedsiębiorców proponował, aby w zamian wprowadzić śródmiejską strefę płatnego parkowania. Opłaty byłyby pobierane 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Zgodnie z ustawą, 65 procent wpływów ze śródmiejskiej strefy płatnego parkowania musi być przeznaczone na zieleń, poprawę transportu zbiorowego, ścieżki rowerowe i chodniki.

Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa bronił projektu uchwały. Mówił, że w Krakowie samochodów z roku na rok jest coraz więcej. - Zaproponowaliśmy rozwiązanie. Większość miast apelowała do władz centralnych, aby taka możliwość powstała. Takie rozwiązanie funkcjonuje z powodzeniem w miastach za zachodzie Europy - mówił. Podkreślił, że po wprowadzeniu Strefy Ograniczonego Ruchu liczba samochodów wjeżdżających na Kazimierz zmalała o 30 procent.

Dyrektor Franek odpierał argumenty, że po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu nie zostanie wzmocniona tam komuniakcja miejska. - Nie wiem, czy jakakolwiek część miasta jest tak dobrze skomunikowana jak Kazimierz. Na Starowiślnej, Dietla i Krakowskiej biegnie kilkanaście linii tramwajowych - przypominał.

Na pytanie, czy Strefa mogłaby objąć cały Kazimierz, a nie tylko 16 ulic i plac Nowy odpowiedział, że w trakcie funkcjonowania Strefy możliwe są korekty. Takie poprawki dotyczyłyby też na przykład określania godzin wjazdu dla samochodów dostawczych - Teraz trzeba zdecydować, czy przez najbliższe pół roku będzie tam panował chaos - apelował do radnych miejskich - To krok w kierunku zeroemisyjności - dodał.

Obecnie na Kazimierzu ruch jest ograniczony na mocy przepisów Strefy Ograniczonego Transportu. Będzie ona obowiązywała do 4 stycznia. Wtedy w życie wejdą przepisy o Strefie Czystego Transportu.

 

 

 

Teresa Gut/KW

49%
51%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 17

Wojtek N.

Piątek, 4 stycznia 2019, 19:16

Nareszcie będzie normalnie.

Odpowiedz

Observer

Sobota, 22 grudnia 2018, 12:20

@Łukasz

Auta na wodór i prąd są "ekologiczne", kiedy zamkniemy oczy na proces produkcji prądu bądź wodoru. Prąd powstaje w elektrowniach, w których nadal spala się potwornie brudny węgiel, a wodór w wyniku elektrolizy przy użyciu wcześniej wytworzonego w elektrowni prądu.

Odpowiedz

Sok

Czwartek, 20 grudnia 2018, 22:16

@koks

Masz 1000 % racji , takiego niedokształconego karierowicz jeszcze w Krakowie nie było.

Odpowiedz

koks

Czwartek, 20 grudnia 2018, 22:07

Nie uda się temu pajacowi frankowi tego dokonać i zobaczy ten karierowicz już niedługo co się z tym bublem stanie. A on sam wpadnie w niebyt historii urzędniczyn Krakowa.

Odpowiedz

Tadeusz

Czwartek, 20 grudnia 2018, 21:49

@Łukasz

Na prąd 162, a na H jest zero,

Odpowiedz

wkurzony Jerzy

Czwartek, 20 grudnia 2018, 20:20

Jawna dyskryminacja a smog i tak nadal będzie, dopóki będą jeździć po Krakowie i po Polsce smrodzące, używane, sprowadzane z zachodu diesle !!!!! Tak trudno te trupy wyeliminować z naszych dróg i ulic podczas przeglądów rejestracyjnych i podczas kontroli policyjnych !!!!!!!!!

Odpowiedz

Łukasz

Czwartek, 20 grudnia 2018, 19:40

Ile jest w Krakowie aut elektrycznych i stacji do ładowania tychże? Ile zarejestrowanych jest aut na wodór? Gdzie są najbliższe stacje do tankowania wodoru? W Berlinie?

Odpowiedz

krakus

Czwartek, 20 grudnia 2018, 15:53

Znów rozwiązanie problemów ze złej strony. Systemowo słabe. Lepiej będą mieli tylko lokalni mieszkańcy których jest na Kazimierzu coraz mniej. Wszyscy pozostali mieszkańcy Krakowa i turyści będą mieli gorzej. Bo cały czas nie ma parkingów P+R, a komunikacja miejska nie wszędzie jeździ. Jeżeli ktoś mieszka pod miastem a pracuje na Kazimierzu to niestety nie będzie się miał jak dostać do pracy. Bo z domu nie ma czym wyjechać (brak autobusów), a jak wyjedzie swoim autem to nie ma go gdzie zostawić. Najpierw powinny powstać parkingi P+R a potem takie ograniczenia. Poza tym termin jest szaleńczo krótki. Zamiast systemowo rozwiązywać problem, usiłuje się punktowo wprowadzać ograniczenia dzieląc mieszkańców Krakowa na lepszych (mieszkających w centrum) i gorszych (wszystkich pozostałych). Radni miejscy, wybrali was tylko mieszkańcy centrum?

Odpowiedz

Ehh2

Czwartek, 20 grudnia 2018, 11:22

@popierający

Proste,bo zaopatrzenie do knajp i hoteli muziny w nocy przynoszą,ewentualnie magistrat tramwajami dowozi.Turyści pieszo,bo to sami piechurzy na Kazika docierają.Robotnicy materiały budowlane rykszami dowoza.Nawet serwisanci(przeróżnych zawodów) na rolkach z narzedziami jeżdżą-zielono mi!

Odpowiedz

ps

Czwartek, 20 grudnia 2018, 10:43

@Kok

chory to Ty jesteś, w wielu miastach na świecie są praktykowane takie rozwiązania.

Odpowiedz

popierający

Czwartek, 20 grudnia 2018, 10:41

auta na aut!!!

Odpowiedz

Krakus

Czwartek, 20 grudnia 2018, 09:29

Skoro ma to być strefa czystego transportu to jakim prawem mogą tam wjeżdżać mieszkańcy, przedsiębiorcy czy taksówkarze samochodami niespełniającymi wymogów tej strefy? Jak zwykle pod rządami Jacka wszystko byle jak - po krakowsku.

Odpowiedz

POKOmon

Czwartek, 20 grudnia 2018, 08:50

Chore.

Odpowiedz

Ehh

Czwartek, 20 grudnia 2018, 07:40

Koniec speluny zwanej Kazimierzem.Radni ta ustawą zaorali wszystko.Nie wpisali BIOPALIW a tam przecież prawie wszyscy na ETANOLU jadą.Stacja(knajpa) na stacji(barze) .Nic tylko tankować...do pełna.

Odpowiedz

klej

Czwartek, 20 grudnia 2018, 07:32

A ileż te auta dzisiaj emitują? No poza rozklekotanymi busami czy dostawczakami. W Krakowie jest czyściejsze powietrze niż w sąsiednich wioskach do Zakopanego włącznie. A że miasto jest w dolinie to wyłączenie dwóch uliczek dużo da. Chyba że mieszka tam jakaś szycha dla której chcą zrobić dobrze tak jak Na Groblach.

Odpowiedz

Brad

Czwartek, 20 grudnia 2018, 07:04

Znowu Wojewoda nakaże zmianę, bo dopatrzy się błędów w uchwale.

Odpowiedz

Kok

Środa, 19 grudnia 2018, 22:37

Chory kraj, chorzy ludzie

Odpowiedz