Wigilie pracownicze stają się coraz pewniejszym punktem w firmowych kalendarzach. Jak mówi profesor Majcherek z Uniwersytetu Pedagogicznego, spotkania przedświąteczne stały się pretekstem do kolejnej imprezy integracyjnej, ale cechującej się większą powagą. - W atmosferze bardziej dostojnej, mniej frywolnej i bardziej nastawionej na zbliżenie między uczestnikami niż na dobrą zabawę.

To jak wygląda takie spotkanie, zależy oczywiście od pracodawcy. Dla przykładu, instytucje publiczne przy organizacji takich wydarzeń mogą być mniej liberalne niż firmy prywatne. Te drugie mogą pozwolić sobie na więcej.  - To zależy od właściciela czy menedżera. Powinien on wziąć pod uwagę, jakim zespołem kieruje. Nie wyobrażam sobie, żeby była to bardzo religijna impreza w międzynarodowej korporacji, w której pracują ludzie ze wszystkich stron świata, różnych wyznań i przekonań religijnych - mówi mówi profesor Majcherek.

Firmy prywatne mogą też wręczać pracownikom świąteczne prezenty. W zamian zatrudnieni w instytucjach publicznych mogą liczyć na przykład na trzynastą pensję. Według raportu firmy Randstad pracodawcy najczęściej na świąteczne bonusy wydadzą od stu do trzystu złotych. Poza pracowniczą wigilią firmy decydują się najczęściej na premie i bony towarowe. A skoro o wigilii mowa, czas sprawdzić menu.

- Poza pasztecikami czy pierożkami, które bardziej ze wchodu do nas przyszły, raczej jest to tradycyjny menu. Oczywiście konsumenci mają różne upodobania. Mamy jednego klienta, który zamawia na Boże Narodzenie mazurki - mówiła Grażyna Kumorek-Mastalerz z Zespołu Szkół Gastronomicznych numer 2 w Krakowie. W menu znajdą się też barszczyk z uszkami lub zupa grzybowa, karp smażony i ciasta, w tym makowce i pierniki

Doradcy od savoir vivre radzą też, by szef firmy na rozpoczęcie spotkania świątecznego przygotował dobrą przemowę. Pracownicy mogą za to pomyśleć o życzeniach, które chcą złożyć swoim kolegom. Warto unikać konfliktowych tematów, bo jednak to ma być czas, który będzie nas jednoczyć.
 

 

Bartłomiej Grzankowski, jgk


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.