„Obecny rząd walczy z wykluczeniem komunikacyjnym. Fundusz Dróg Samorządowych to jeden z filarów tego programu, który pozwala przebudować, zmodernizować, naprawić a w wielu wypadkach także zrealizować od podstaw zadania drogowe” - mówił minister podczas uroczystości przekazania czeków.
Jak zaznaczył, Fundusz Dróg Samorządowych dysponuje rekordowymi środkami z przeznaczeniem na inwestycje na drogach lokalnych, które w przeciągu 10 lat mają osiągnąć 36 mld zł, a w tym roku – 6 mld zł.
„Tej wielkości fundusz pozwala na realizację tych zadań, co do których wcześniej nie mieliśmy szans na to, żeby je wykonać (..). Naszym celem jest uczynienie z dróg lokalnych dróg bezpiecznych, przyjaznych, komfortowych, bo takie powinny być drogi samorządowe” - wskazał szef resortu infrastruktury.
Najdroższą inwestycją w województwie, z dofinansowaniem FDS sięgającym 80 proc. ogólnej wartości projektu będzie budowa wiaduktu w Batowicach na granicy z Krakowem wraz z towarzyszącym mu układem drogowym, które poprawią dostępność komunikacyjną miasta i ościennych północno-wschodnich gmin. Inwestycja ta nie mogła się rozpocząć z powodu zbyt małych środków w dyspozycji samorządów.
Podkrakowska gmina Zielonki musiała dwukrotnie unieważnić przetarg na to zadanie z powodu zbyt wysokich cen zaproponowanych przez wykonawców, znacząco przekraczających kosztorys inwestorski.
Budowa wiaduktu – podkreślił Adamczyk – stała się możliwa dopiero po wpisaniu go do Fundusz Dróg Samorządowych. „W tym miejscu możemy potwierdzić, jak potrzebny był i jest ten fundusz. To zadanie - budowa nowego wiaduktu i przebudowa całego węzła komunikacyjnego jest tak kosztowne, że przez ostatnie ponad 20 lat przekraczało możliwości finansowe samorządów” - ocenił minister.
Ogólna wartość tego projektu wynosi blisko 36,7 mln zł, a jego realizacja przewidziana jest na lata 2019-2021. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowego wiaduktu nad liniami kolejowymi nr 8 i 95. Będzie on miał około 60 m długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, aby bardziej usprawnić ruch. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ul. Piasta Kołodzieja, około 550 m na wchód od starego wiaduktu.
Docelowo w sąsiedztwie nowego wiaduktu ma powstać cały węzeł przesiadkowy z przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pętlą tramwajową i autobusową oraz parkingiem park&ride.