Wśród 15,9 mln osób odwiedzających Małopolskę było 12,9 mln turystów, czyli osób nocujących w Małopolsce przynajmniej jedną noc.

"Liczba osób odwiedzających Małopolskę rośnie od 2009 roku. Nie bez powodu – nasz region to miejsce, w którym można zachwycić się wyjątkowymi krajobrazami, zabytkami czy aktywnie spędzić czas wolny" – powiedział we wtorek podczas prezentacji raportu członek Zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda, odpowiedzialny m.in. za turystykę.

Wyraził przekonanie, że do wzrostu o 7,1 proc. liczby odwiedzających Małopolskę przyczyniły się Światowe Dni Młodzieży w 2016 r. Zapowiedział również podjęcie starań, aby do Krakowa w latach następnych przyjeżdżało więcej turystów z Dalekiego Wschodu, tj. Korei, Chin, Japonii.

W 2017 roku najwięcej zagranicznych gości przyjechało Małopolski z Wielkiej Brytanii (17 proc.), Niemiec (13,3 proc.), Włoch (7 proc.) i Francji (6,8 proc.). Najwięcej rodzimych przybyszów pochodziło z Małopolski (ok. 26 proc.), Śląska (13,5 proc.) i Mazowsza (12,5).

Jak wynika z raportu, odwiedzający Małopolskę w 2017 r. wydali w regionie ok. 13,5 mld zł, czyli o 3,6 proc. więcej niż w 2016 r.

Cudzoziemcy wydali 4,7 mld zł; a Polacy - 8,8 mld zł, przy czym turysta zagraniczny wydawał prawie dwukrotnie więcej (1,4 tys. zł) niż polski (766 zł).

Najczęściej do Małopolski goście przyjeżdżali na wypoczynek, zwiedzanie zabytków oraz turystykę aktywną. Prawie 74 proc. gości krajowych stanowiły osoby poniżej 45 lat, a ponad połowa gości zagranicznych liczyła poniżej 35 lat.

Największymi atrakcjami dla nich były: Kraków (55 proc. krajowi; 90 proc. zagraniczni); Zakopane (40 proc. kraj.; 27,7 proc. zagranica), kopalnia soli w Wieliczce (19,6 proc. kraj.; 25,5 proc. zagranica) i muzeum Auschwitz (10 proc. kraj.; 16,3 proc. zagranica).

Badani przybysze wyrazili wysoki poziom satysfakcji i jako atuty wskazywali dobrą atmosferę, życzliwość i gościnność oraz atrakcje turystyczne w Małopolsce.

"Od 14 lat prowadzimy badanie ruchu turystycznego w Małopolsce. Dzięki temu mamy doskonałą wiedzę nie tylko na temat zadowolenia odwiedzających, ale też zachodzących zmian" – powiedziała podczas wtorkowej konferencji prasowej zastępca dyrektora Departamentu Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Dorota Skotnicka. "To istotne dane nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla przedstawicieli branży turystycznej, którzy mogą dostosować swoją ofertę do nowych wymagań odwiedzających" - podkreśliła.

Raport za 2017 r. został przygotowany w oparciu o badania, które były prowadzone w głównych atrakcjach turystycznych regionu (łącznie 29 lokalizacji) na podstawie wywiadów kwestionariuszowych na próbie blisko 6,7 tys. odwiedzających.

Badania zrealizowało konsorcjum dwóch firm: Pracownia Analiz Społecznych IPSYLON Iwona Żuk oraz Pracownia Badawcza BOSQO Hubert Kawalec.

 

PAP/jgk