Jak poinformował we wtorek inżynier kontraktu Krzysztof Migdał, by zminimalizować utrudnienia w ruchu, budowę tego tunelu podzielono na kilka etapów – dzięki temu możliwe było utrzymanie ruchu samochodowego na ul. Turowicza.

 

W pierwszej kolejności wykonano konstrukcję tunelu pod jezdnią wschodnią tej ulicy – relacjonuje Migdał - gdy nowa jezdnia była gotowa, przekierowano na nią ruch samochodowy rozpoczynając prace nad budową konstrukcji tunelu pod jezdnią zachodnią. Gdy tylko konstrukcja była gotowa, wykonawca rozpoczął wydobywanie ziemi znajdującej się między tak przygotowanymi elementami konstrukcyjnymi tunelu. Gdy tylko było to możliwe rozpoczął również prace związane z wykonaniem nowej jezdni zachodniej ul. Turowicza.

 

Jak ocenił inżynier kontraktu, zgodnie z założeniami ulica Turowicza będzie w pełni przejezdna pod koniec trzeciego kwartału tego roku.

 

„Wykonawca będzie teraz kontynuował prace związane z wykonaniem jezdni zachodniej ul. Turowicza, oraz prace budowlane wewnątrz tunelu” - zapowiedział.

 

Według Migdała, niewiadomą pozostaje wpływ epidemii koronawirusa na proces budowy trasy, jednak jak dotąd udało się tak zorganizować prace, że są prowadzone bez większych zakłóceń.

 

Budowa Trasy Łagiewnickiej – jednej z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat - rozpoczęła się w lutym 2018 roku. Koszt zadania to 802,2 mln zł brutto. Zadanie zostało podzielone na kilka etapów. Całość ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

 

Wykonawcą jest konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

 

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej (wraz z główną arterią drogową, tunelami, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów, przebudową koryta rzeki Wilga) to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln zł brutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej ma kosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). Dofinansowanie UE wyniesie prawie 97,6 mln zł.

 

Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

 

Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około półtora kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a także wybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych.

 

Realizacja projektu jest efektem współpracy pomiędzy specjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim Funduszem Rozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi.

 

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych Krakowa w najbliższych latach. Arteria - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

 

(PAP/jp)