Szanowni Państwo,

Piszę w związku z planowaną modernizacją ul. Basztowej. Plan modernizacji skonstruowany jest na podobnej zasadzie jak ul. Dunajewskiego i ul. Podwale, tj. wybudowanie nowych torów z matami wyciszającymi, ograniczenie ruchu do jednego kierunku w stronę od Dworca Głównego do Wawelu oraz wybudowanie ścieżki rowerowej w przeciwną stronę. 

Założeniem planu jest ograniczanie ruchu samochodowego w centrum, a co za tym idzie - zmniejszenie smogu i usprawnienie komunikacji miejskiej. 
Dodam, że od pl. Matejki ruch jest i był ograniczony - mogły wjechać w ten obszar jedynie samochody z odpowiednim zezwoleniem. Po dwóch latach funkcjonowania takiego rozwiązania na ul. Dunajewskiego i ul. Podwale można zaobserwować dokładnie odwrotne skutki ruchu jednokierunkowego i "modernizacji" tych ulic. 

Założeniem było pozbywanie się, tudzież ograniczanie ruchu samochodowego w ścisłym centrum. Niestety nie uwzględniono potrzeb mieszkańców starego miasta, jak również samochodów z identyfikatorami, czy taksówek. 

Jako przykład może posłużyć wyjazd z obszaru ulicy Reformackiej, Świętego Marka i Pijarskiej w stronę Nowej Huty. W wyniku wprowadzenia ruchu jednokierunkowego doprowadzono do sytuacji, w której wydostanie się z tego obszaru jest długie i uciążliwe, jak również powoduje, że samochody poruszają się po wąskich, zabytkowych i wyremontowanych uliczkach Starego Miasta zamiast po I obwodnicy wokół Plant, której powstanie miało służyć wyprowadzeniu samochodów ze ścisłego centrum.  

Mechanizm ten jest szczególnie uciążliwy w przypadku ruchu taksówek, które nagminnie, w związku z zakazem wjazdu na I obwodnicę w obu kierunkach, rozjeżdżają dopiero co wyremontowane uliczki Starego Miasta, przyczyniając się do wzrostu zanieczyszczeń, poziomu hałasu, czy też stanowią zagrożenie dla pieszych z uwagi na częste przypadki naruszania ograniczeń prędkości. 

Ścieżka rowerowa, która miała być ułatwieniem dla rowerzystów, a także czynnikiem odciążającym ruch na Plantach, jest kompletną porażką. Znaczna większość rowerzystów wybiera krótszą i bezpieczniejszą trasę przez Planty. Taką sytuację determinuje również fakt, że rowerzysta korzystający ze ścieżki i tak w pewnym momencie będzie musiał wjechać na Planty, aby bezpiecznie przekroczyć skrzyżowanie ul. Basztowej-Lubicz i ul. Pawiej-Westerplatte jadąc w stronę Dworca PKP, czy do Galerii Krakowskiej. 

Te wszystkie elementy wskazują, że dalsza modernizacja I obwodnicy Krakowa oparta o model jednokierunkowego ruchu jest co najmniej kontrowersyjna, a wręcz można stwierdzić, że doprowadzi do dalszych absurdów komunikacyjnych. Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Basztowej dramatycznie pogorszy całą sytuację. Mieszkańcy, którzy będą chcieli wyjechać ze Starego Miasta będą nie tylko musieli dojechać do końca św. Tomasza, ale również dojechać do ul. św. Krzyża, skąd ruch będzie ich kierował aż do ul. Starowiślnej. Niewątpliwie takie rozwiązanie powoduje, że samochody pozostają dłużej w ścisłym centrum, czym przyczyniają się do wzrostu zanieczyszczeń jak i poziomu hałasu, co jest sprzeczne z założeniem inwestycji i doskonale pokazuje bezsens takiego rozwiązania. 

Dodatkowo zwiększy to ruch związany z transportem taksówkarskim, które już teraz kluczą po wąskich i zabytkowych uliczkach Starego Miasta po głośnej kostce brukowej.. 

Kolejnym punktem, który zdaje się być problematyczny przy wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego już na ul. Basztowej jest poruszanie się w okolicy pl. Matejki oraz Starego Kleparza, co znacznie przyczyni się do zmniejszenia atrakcyjności tego miejsca, gdzie pracę znajduje wielu lokalnych przedsiębiorców. 

Modernizacja torów i ich wyciszenie jest jak najbardziej potrzebne i pożądane. Jednak cała realizacja i projekt jednokierunkowej ul. Basztowej jest kompletnie nieuzasadniony i nieprzemyślany, a wręcz szkodliwy. 

Podsumowując wady tego projektu:
1. Zwiększenie ruchu taksówek w ścisłym centrum Krakowa
2. Dłuższy czas wyjazdu poza ścisłe centrum Krakowa
3. Niszczenie kostki brukowej, która nie jest przystosowana do takiego obciążania
4. Zwiększony hałas w ścisłym centrum Krakowa
5. Zwiększenie emisji spalin w ścisłym centrum Krakowa
6. Wydawanie publicznych pieniędzy na nieużyteczną w tym miejscu ścieżkę rowerową

Pomysł jest bardzo kontrowersyjny, dlatego myślę, że nagłośnienie problemu przez Państwa zwróci uwagę na jego absurdalność.

Z wyrazami szacunku,

Zuzanna


 

Przypominamy: materiał został nadesłany przez słuchacza. Chcesz się podzielić jakąś informacją? Zobaczyłeś coś ciekawego dotyczącego Krakowa, Małopolski i mieszkańców naszego regionu? Tu możesz skorzystać z naszego formularza

Czekamy też na wiadomości na nr 500 202 323 i 4080