|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2020

Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to najważniejsza konferencja poświęcona bezpieczeństwu ruchu drogowego w Polsce. W tym roku naukowcy i eksperci spotkają się po raz siódmy i w czasie 3 dni przedstawią nowe rozwiązania dotyczące poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach.

Fot. M. Lasyk

Siódma edycja wydarzenia odbywa się w szczególnym dla BRD w Polsce okresie. Jednym z priorytetów rządu stało się nadanie większej ochrony pieszym na przejściach dla pieszych oraz walka z piratami drogowymi. Wprowadzenie w życie tych zapowiedzi z exposé premiera daje nadzieję na zmniejszenie liczby zabitych na polskich drogach oraz na rozpoczęcie szerokiej dyskusji nad zagadnieniami zmierzającymi do dalszych zmian służących poprawie BRD. W tej chwili liczba zabitych to blisko 3 tysiące osób rocznie!

Na konferencji prezentowane będą nowe, znacznie skuteczniejsze sposoby oświetlania przejść dla pieszych. Przypomnijmy, że dwa lata temu Ministerstwo Infrastruktury i Komenda Wojewódzka Policji opracowały wytyczne dotyczące tworzenie miejsc, gdzie pieszy może bezpiecznie przejść przez jezdnie. Chodzi o nowy rodzaj lamp ledowych ustawionych tak, że oświetlają nie tylko jezdnie, ale też całe otoczenie przejścia dla pieszych. W Małopolsce takich przejść powstało najwięcej i jest już ich ponad 200, wciąż budowane są kolejne.

W Polsce najwięcej pieszych ginie na przejściach, kierowcy lekceważą obowiązek zmniejszania prędkości przed przejechaniem przejścia dla pieszych. Z badań przeprowadzonych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że:

w obszarach o dopuszczalnej prędkości równej 50 km/h, tj. obszarach zlokalizowanych w miastach i małych miejscowościach, ok. 85% kierowców przekracza dopuszczalną prędkość dojeżdżając do wyznaczonego przejścia,

w obszarach zamiejskich o dopuszczalnej prędkości wynoszącej 70 km/h, aż 90% kierowców przekracza dozwolony limit prędkości dojeżdżając do wyznaczonego przejścia,

Te dane pokazują, jak bardzo polscy kierowcy lekceważą przepisy, narażając życie.



Na czwartek 20 lutego zaplanowaliśmy debatę pod hasłem „Najważniejsze problemy BRD w Polsce”. W debacie wezmą udział min. Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury; minister dr Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego; Łukasz Smółka, przewodniczący Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, dr inż. Marek Bauer, prodziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, Politechniki Krakowskiej; Adam Czerwiński, przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych; Marek Dworak, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca, kierownik Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, Politechnika Krakowska; dr hab. inż. Marcin Ślęzak, prof. ITS, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego; dr hab. inż. Piotr Tomczuk, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej; Tomasz Tosza, z-ca dyrektora, Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie oraz Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Z terminem konferencji zbiega się procedowanie projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Opracowujemy propozycję wniosków dotyczących przedmiotowej ustawy, które zostaną omówione w trakcie konferencji i przesłane do Ministerstwa Infrastruktury w ramach konsultacji publicznych, bezpośrednio po zakończeniu obrad, ponieważ termin upływa 21 lutego, w ostatni dzień konferencji.

Krakowska konferencja jest podsumowaniem ogólnopolskiej dyskusji, która rozpoczęła się debatą w Warszawie. Na początku stycznia w siedzibie GITD spotkali się eksperci, by przedstawić rozwiązania skuteczne dla poprawy stanu bezpieczeństwa na naszych drogach. Ustalono wtedy, że należy wprowadzić wiele zmian, ale te najpilniejsze, to wprowadzenie zasady, że przekroczenie dopuszczalnej prędkości na każdym rodzaju dróg , bez względu czy to w terenie zabudowanym, czy też na autostradzie, karane będzie zatrzymaniem prawa jazdy. Wyraźnie określony zostanie obowiązek zwalniania przed przejściem dla pieszych i podniesiona wysokość kary, za jego nieprzestrzeganie. Na naszych drogach pojawi się też o wiele więcej fotoradarów, które ustawione będą na wszystkich rodzajach dróg ( od gminnych po autostrady) Zostaną ustawione przez ITD w miejscach wskazanych przez zarządców dróg. Te zmiany mogą zacząć obowiązywać już w lipcu tego roku. Na warszawskiej debacie przedstawiciele największych klubów poselskich złożyli deklaracje o poparciu proponowanych zmian.

W kolejnych miesiącach zostanie zmieniony taryfikator mandatów. Kary wzrosną wielokrotnie, proponuje się by np. za omijaniu pojazdu ustępującego pierwszeństwa pieszemu kara wynosiła nawet 5 tysięcy złotych.

Radio Kraków od początku bierze udział w pracach nad zmianami, Marcin Koczyba z redakcji motoryzacyjnej, był moderatorem debaty w Warszawie, również tym razem poprowadzi spotkanie ekspertów podczas VII Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W czasie konferencji pracować będzie nasze specjalne studio, z którego będziemy relacjonować przebieg obrad, a debatę o poprawie BRD zaprezentujemy na naszej antenie.

W ubiegłym roku w naszym regionie wyraźnie spadła liczba wypadków i ofiar śmiertelnych w porównaniu do 2018 roku. Drogi w Małopolsce należą do najbardziej bezpiecznych w Polsce. Z policyjnego podsumowania wynika, że w ubiegłym roku liczba wypadków zmniejszyła się o 270, a liczba osób w nich zabitych o 47. Co istotne, w całej Polsce liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wzrosła. Tak dobre wyniki odnotowano tylko w naszym regionie.


 

RK/jgk
 

43%
57%