Zobaczymy barokowe „Il ballo delle Ingrate” Monteverdiego, „Dido & Aeneas” Purcella i „Cassandrę” Marcella (połączoną w jeden spektakl z utworami współczesnymi: „Just” Langa i „Vanitas” Sciarrina), klasycystyczne „Così fan tutte” Mozarta oraz „Der goldene Drache” Eötvösa z 2014 roku. Wszystkie spektakle będą dostępne na platformie PLAY KRAKÓW.

Poprzednia edycja Festiwalu Opera Rara odbyła się tuż przed wybuchem pandemii. Teraz festiwal powraca w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony: „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie”.
- Festiwal Opera Rara odbędzie się w tym roku w cyfrowej formule – oczywiście na platformie PLAY KRAKÓW. Zależy nam, aby w tych nieprzewidywalnych czasach nie zapominać o miłośnikach tego wyjątkowego gatunku, jakim jest opera. Pandemia nieustannie stawia przed nami ciągłe wyzwania, jednak ostatnie miesiące pokazały, że potrafimy działać efektywnie: tworzymy nowe wydarzenia, łączymy artystów z publicznością, budujemy mosty i prowadzimy dialog. Ogłaszamy więc program festiwalu, choć nie znamy jeszcze wszystkich dat spektakli. Wierzymy jednak, że jak co roku o tej porze będą Państwo razem z nami – podkreśla Izabela Błaszczyk, dyrektor KBF.

- Festiwal Opera Rara zaprasza na wydarzenia edycji 2021. Ambitnie stawiamy czoła przeciwnościom, z jakimi boryka się przede wszystkim świat sztuki i edukacji, ponieważ naszym obowiązkiem jest przyoblekanie rzeczywistości w kształt poetycki. Przed nami spektakle, koncerty oraz szereg działań popularyzatorskich i edukacyjnych. Naszym celem jest wypełnianie codzienności znaczącą treścią, zaś naszym narzędziem są wszelkie odstępstwa od reguły, ponieważ to właśnie one stanowią o uroku życia. Wydarzenia festiwalowe będą rozrzucone na przestrzeni kilku miesięcy. To duża zmiana, ale także ważny precedens i szansa, ponieważ czyni ona z festiwalu znaczące zjawisko na mapie żywej kultury. Opera Rara: spektakle, koncerty, spotkania – ciekawość świata, poszukiwanie nowych dróg, przełamywanie stereotypów, niszczenie schematów w myśleniu, ponieważ, jak mówi Wyspiański, „sztuka i wolna myśl – niezlękłe bogi” – dodaje Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu.

Festiwal Opera Rara zainauguruje „Dido & Aeneas” Henry'ego Purcella („Dydona i Eneasz”) – spektakl obejrzymy 1, 2 oraz 3 lutego na PLAY KRAKÓW. Tytuł ten pojawił się na festiwalu w 2017 roku, teraz zostanie przedstawiony w wersji scenicznej przygotowanej przez Natalię Iwaniec. Reżyserka i choreografka spektaklu, inspirując się zarówno sztuką barokową, w tym architekturą sycylijską epoki, jak i współczesnym językiem tańca GaGa, stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora.
Do festiwalowego repertuaru wraca także „Cassandra” Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor Xavier Sabata. Tę opowieść o wojnie i śmierci reżyser Tomasz Cyz połączył w spektaklu z czułym miłosnym wyznaniem w „Just” Davida Langa i – po raz pierwszy na Opera Rara – „Vanitas” Salvatore Sciarrina, „martwą naturą w jednym akcie” z solową partią mezzosopranu (Natalia Kawałek), subtelną medytacją nad przemijalnością świata. Spektakl będzie można obejrzeć 7, 9, 10 oraz 12 lutego na www.playkrakow.com. Również 7 lutego zabrzmi „ Suita liryczna” Albana Berga i „Langsamer Satz” Antona Weberna. Zagra je Airis String Quartet, a w wykonanie „Suity” włączy się sopranistka Dorota Szczepańska, która zaśpiewa „utajoną” partię wokalną — zapisaną przez kompozytora odręcznie tylko w jednej kopii partytury.
„Il ballo delle Ingrate” to przewrotny moralitet Claudia Monteverdiego prezentowany już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. Reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek.
„Così fan tutte” to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dobre imię „Così…” odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje zawsze zaskakujący Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.
Zupełną nowością będzie natomiast „Der goldene Drache” („Złoty smok”) Pétera Eötvösa. Żywa i błyskotliwa muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna szalonych, nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie i poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak (inscenizatorka zeszłorocznej „Vandy”), a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble pod wodzą Edo Frenkela.
Daty emisji „Il ballo delle Ingrate”, „Così fan tutte” oraz „Der goldene Drache” na platformie PLAY KRAKÓW zostaną podane w późniejszym terminie.

Na Festiwal Opera Rara 2021 zapraszają Miasto Kraków, KBF oraz Capella Cracoviensis.

mat.prasowe KBF/jn