Teatr zajmuje jedno z ważniejszych miejsc w polityce kulturalnej Krakowa. Formą docenienia i promocji pracy i osiągnięć krakowskich artystów, twórców teatru i zespołów teatralnych jest ustanowiona w 2011 roku przez Radę Miasta Krakowa specjalna nagroda dedykowana zjawiskom i wydarzeniom teatralnym, których miejscem powstania i zasadniczej prezentacji jest Kraków. Jej patronem jest Stanisław Wyspiański – poeta i dramaturg, scenograf, inscenizator i reformator teatru.
Początkowo nagroda była przyznawana tylko w jednej kategorii – za szczególne osiągnięcia lub wydarzenia w dziedzinie teatru w minionym roku kalendarzowym (jako nagroda indywidualna lub zespołowa). W tej kategorii nagradzani są artyści lub spektakle powstałe na dowolnej scenie Krakowa, przygotowane przez teatr instytucjonalny lub nieinstytucjonalny.
– Doceniając jednak siłę oddziaływania licznych zespołów i teatrów nieinstytucjonalnych, poszerzyliśmy formułę konkursu, tworząc obok nagrody głównej – nagrodę specjalną, dedykowaną wyłącznie teatrom nieinstytucjonalnym. Nagroda jest przyznawana za szczególne osiągnięcia lub wydarzenia w dziedzinie teatru zrealizowane w Krakowie przez krakowskie teatry nieinstytucjonalne lub za całokształt działań teatru nieinstytucjonalnego na rzecz promocji sztuki teatru i rozwoju widowni. W tym roku, w obliczu pandemii, udało nam się ponownie poszerzyć formułę konkursu, dzięki czemu członkowie Kapituły Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego mogli, poza nagrodą główną i specjalną, zarekomendować osoby lub zespoły (spośród zgłoszonych do konkursu w dowolnej kategorii) do uhonorowania dodatkowymi nagrodami specjalnymi – mówi Katarzyna Olesiak, dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK.
Kapituła Nagrody, w której pracach pod przewodnictwem prof. Jacka Popiela, uczestniczyło grono osób związanych z kulturą i życiem teatralnym naszego miasta, nie miała w tym roku łatwego zadania. Do dziewiątej edycji konkursu wpłynęło 28 wniosków o nagrodę główną oraz 21 wniosków o nagrodę specjalną.
Laureaci 9. edycji Konkursu o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego:
Nagrodę główną w wysokości 30 000 zł brutto otrzymał Piotr Sieklucki – za realizację programu Teatr Nowego Widza, w ramach którego na scenie Teatru Nowego Proxima odbyły się w 2019 roku premiery dwóch spektakli „Król Maciuś Pierwszy” oraz „Było sobie życie” adresowane do najmłodszej publiczności. Reżyserem obu spektakli jest Piotr Sieklucki.
Nagrodę specjalną w wysokości 15 000 zł, dzieloną równo pomiędzy członków zespołu, otrzymują: Marta Wołowiec, Monika Węgrzynowicz, Marcin Janus, Grzegorz Kaliszuk – twórcy spektaklu „Naturgemälde”, powstałego w Krakowskim Centrum Choreograficznym.
Trzy nagrody specjalne w wysokości po 10 000 zł każda otrzymują:
Trupa Komedianty w składzie: Agnieszka Cianciara-Fröhlich, Jonathan Fröhlich, Katarzyna Gazdowicz, Łukasz Łęcki oraz Dariusz Brojek (gościnnie) i Zygmunt Magiera (kierownictwo muzyczne) za spektakl „Mieszczanin szlachcicem” wg Moliera,
Paulina Dziuba, Sara Gawlik i Ziuta Zającówna – zespół artystek tworzących spektakl „Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś” Teatru Proscenium w reżyserii Józefy Zając-Jamróz (STeN),
Szymon Budzyk i zespół aktorski spektaklu „Zobacz ciało” w składzie: Julia Dyga, Natalia Maczyta-Cokan, Maciej Cymorek, Łukasz Gawroński.
Dwie indywidualne nagrody specjalne po 5 000 zł każda:
Krzysztof Bochenek za rolę w spektaklu „Śmierć pięknych saren” w reżyserii Jana Szurmieja na scenie Teatru Bagatela,
Ziuta Zającówna za pomysł i reżyserię spektaklu „Ale babki! Krótka historia kobiet: od PRL-u aż do dziś” Teatru Proscenium (STeN).
mat.prasowe UMK/jn