Kolekcja „romska” zainicjowana w tarnowskim Muzeum w 1979 r. jest jednym z najważniejszych zbiorów Muzeum Okręgowego w Tarnowie o znaczeniu międzynarodowym, powstała jako pierwsza tego typu kolekcja tematyczna na świecie. Składa się na nią ponad 700 eksponatów, w tym licząca kilkadziesiąt pozycji galeria malarstwa współczesnego o tematyce romskiej, zarówno autorów romskich jak też nieromskich z różnych krajów, w tym najznakomitszych malarzy polskich: Jana Styki, Leona Lewkowicza, Jerzego Potrzebowskiego, Tadeusza Popiela, Kaspra Pochwalskiego, Wojciecha Weissa.

 "Cyganka trzymająca karty " to drugi obraz Wojciecha Weissa w  "romskiej kolekcji"  Przed kilku laty Muzeum zakupiło piękny portret Cyganki malowanej przez Weissa w Siedmiogrodzie, gdzie bywał i skąd przywoził tematy swych obrazów. Obraz ten "Cyganka" należy do jednych z najcenniejszych obrazów, kolekcji  tarnowskiego Muzeum. Portret  - czytamy w muzealnym  opisie obrazu -  przedstawia postać siedzącej Cyganki z ukazaną en face twarzą. Jej sylwetkę spowija obszerna czerwona chusta, która intensywnościa czerwieni odcina się wyraźnie od kompozycji i kontrastuje z  delikatnie seledynową barwą tła otaczającego całą postać".

Planowany do zakupu obraz " Cyganka trzymająca karty"  znajduje się od 15 lat na stałej ekspozycji w Muzeum Etnograficznym (Oddziale Muzeum Okręgowego w Tarnowie)  jako depozyt.

Obraz  „Cyganka trzymająca karty", 79x62 cm, sygn. olej na płótnie, malowany ok. 1922. Portret ukazuje w ujęciu frontalnym postać Cyganki o ciemnej karnacji, dużych oczach i szerokich ustach z długimi czarnymi włosami spiętymi w luźne warkocze opadające na piersi i brzuch portretowanej. W ręce dziewczyna trzyma dwie karty, będące swoistym atrybutem przedstawień Cyganek. Młoda kobieta ubrana jest w ciemnopurpurowy strój i wzorzystą spódnicę. Jej postać umieszczona jest na neutralnym tle w kolorze ciepłych zgaszonych żółcieni przenikających się z zimnymi tonami szarości.

 

Wojciech Weiss ( 1875 -1950)  malarz, rysownik, grafik jeden z najważniejszcyh  artystów Młodej Polski. Absolwent Szkoły Sztuk Pięnych w Krakowie, późniejszej  Akademii Sztuk Pięnych  ktorej był wykładowcą a także  pierwszym rektorem w niepodległej Polsce ( 1918 - 1919).  Historycy sztuki zaliczają Weissa  do nurtu ekspresjonistycznego w sztuce Młodej Polski oraz przedstawiają go jako repreznetanta kolorystycznych tendencji w sztuce lat 1920. i 1930. 

 

 

jd/mat.pras