Artystka wykona partię solową w utworze, który choć dotąd nie znalazł się w repertuarze krakowskiej Filharmonii, należy do ciekawszych prezentacji możliwości barwowych i technicznych tego rzadko występującego wobec całej orkiestry instrumentu. Mowa o Morceau de concert na harfę i orkiestrę Camille’a Saint-Saënsa, utworze z 1918 roku zadedykowanym wspaniałej harfistce Nicole Anckier, dziele błyskotliwym, będącym w istocie małym, czteroczęściowym koncertem. 

W repertuarze wieczorów znalazły się ponadto dwa inne dzieła kompozytorów francuskich. W atmosferę muzyczną Francji wprowadzą publiczność Nokturny Claude’a Debussy’ego – inspirowany malarstwem impresjonistycznym tryptyk na orkiestrę z wykorzystaniem chóru żeńskiego, będący niezwykła próbą zapisania dźwiękami wrażeń ulotnych, gry barw i świateł. Drugim zaś utworem z tego samego kulturowego kontekstu będzie Pawana na orkiestrę i chór Gabriela Faurégo, w stylu belle époque.

Na zakończenie koncertów wybrzmi dzieło wybitnego polskiego kompozytora, którego dramaturgia i wariacje barwowe wyraźnie odwołują się do Ravelowskiego Bolera. Mowa o poemacie na chór i orkiestrę Exodus Wojciecha Kilara. Dzieło prawykonane podczas „Warszawskiej Jesieni” w roku 1981, odczytane zostało jako manifest ruchu solidarnościowego i metafora wyzwolenia Polski  z komunistycznego reżimu.

 

Piątkowy koncert poprzedzą dwa dodatkowe wydarzenia. O godz. 18.30 w Sali Złotej odbędzie się spotkanie z Michałem Klubińskim, muzykologiem i publicystą muzycznym, autorem monografii Bohdana Wodiczki, dyrektora artystycznego i I dyrygenta Filharmonii Krakowskiej w latach 1951-1955 (rozmowę z autorem książki poprowadzi dr Piotr Lityński); zaś bezpośrednio przed częścią muzyczną wieczoru wystąpi gość specjalny, Mariusz Bonaszewski, który zaprezentuje fragment „Traktatu o łuskaniu fasoli” Wiesława Myśliwskiego.

 

mat.pas/kp