|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Plan Generalny dla krakowskiego lotniska zatwierdzony

Około miliarda złotych – to wartość inwestycji, jakie zamierza zrealizować lotnisko w podkrakowskich Balicach w ciągu najbliższych 20 lat. Wpisano je do tzw. Planu Generalnego Lotniska, czyli dokumentu wyznaczającego kierunki rozwoju portu. Plan został oficjalnie zatwierdzony przez ministra infrastruktury oraz wojewodę i marszałka województwa małopolskiego. - To pierwszy plan generalny dla Kraków Airport – mówił prezes podkrakowskiego portu, Radosław Włoszek.

Posłuchaj

Fot. D. Kossakowska

- Jestem przekonany, że mieszkańcy, tak jak zrozumieli ideę budowy dużego portu lotniczego w Balicach, również ze zrozumieniem przyjmą potrzebę modernizacji pasa startowego - dodał minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Długofalowy plan rozwoju portu zakłada też utworzenie do 2036 roku, w związku z funkcjonowaniem lotniska, około 10 tysięcy miejsc pracy.

Plan Generalny, czyli dokument wyznaczający kierunki rozwoju krakowskiego portu lotniczego w ciągu najbliższych dwudziestu lat, w zakresie zgodności z polityką transportową kraju, został zatwierdzony 26 listopada 2018 r. przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Wartość planowanych inwestycji to około miliard złotych. Dla Krakowa i Małopolski oznacza to ok. 10 tysięcy bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w regionie. Zadania zaplanowane do 2036 roku, uwzględniają rozwój siatki połączeń i ruchu lotniczego w Polsce, który będzie również efektem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"To ważna chwila w historii lotniska Kraków-Balice. Bardzo się cieszę, że dzięki zaangażowaniu i determinacji zarządu Kraków Airport wraz z zespołem krakowskiego lotniska udało się doprowadzić do momentu, w którym możliwe jest podpisanie Planu Generalnego. Rozwój lotnictwa w Polsce następuje dynamicznie, a prognozy wzrostu są optymistyczne. Jesteśmy przekonani, że inwestycje w rozwój transportu lotniczego opłacą się Polsce, a pasażerowie będą zadowoleni z nowych możliwości oferowanych im przez polskie lotniska" – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Realizacja zadań opisanych w Planie Generalnym lotniska została podzielona na etapy i jest spójna z wdrożoną Strategią grupy kapitałowej spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. Dzięki temu w ciągu najbliższych 20 lat Kraków Airport będzie nadal największym portem regionalnym w Polsce, a krakowskie lotnisko będzie dążyć do pełnienia roli lidera wśród europejskich portów regionalnych ze względu na najwyższą jakość obsługi pasażerów.

Plan Generalny Lotniska Kraków/Balice – najważniejsze inwestycje

W 2036 r. Kraków Airport będzie portem regionalnym, obsługującym głównie połączenia europejskie, realizowane przez przewoźników wykorzystujących przede wszystkim samoloty kodu C, czyli statki powietrzne najczęściej latające do/z Krakowa. Głównym zadaniem inwestycyjnym realizowanym w ramach Planu Generalnego jest budowa nowej drogi startowej o długości 2800 m.

Rozbudowany zostanie terminal pasażerski. We wrześniu 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą projektu. Projektant przedstawi trzy warianty koncepcji rozbudowy terminalu; po ich analizie podjęta zostanie decyzja o wyborze finalnego rozwiązania. Rozbudowa terminalu pociąga za sobą zmiany na płycie postojowej lotniska, konieczne jest bowiem powiązanie inwestycji w logiczną całość z infrastrukturą zarówno w strefie ogólnodostępnej, jak i w zastrzeżonej.

Na płycie postojowej docelowo będzie ok. 35 stanowisk dla samolotów kodu C (obecnie są 22 takie stanowiska). Już w 2017 r. rozpoczął się remont najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej samolotów, rozbudowywana jest również płaszczyzna w części północnej. Zadania realizowane są etapowo, tak by ograniczyć wpływ prowadzonego remontu na bieżącą obsługę statków powietrznych.

Zgodnie z Planem Generalnym zostanie zmieniona lokalizacja terminalu cargo, będzie on zbudowany bezpośrednio przy obecnej DW 774. Poprawi to dojazd do niego zwłaszcza samochodom ciężarowym, które nie będą już włączać się w wewnętrzny układ komunikacyjny lotniska przy terminalu pasażerskim.

W listopadzie 2018 r. podpisano umowę na opracowanie koncepcji architektoniczno – funkcjonalnej oraz pełnobranżowej dokumentacji projektowej dla budowy nowego terminalu cargo. Zgodnie z Planem Generalnym ładunki cargo, jak do tej pory, będą obsługiwane głównie samolotami rejsowymi, a operacje cargo będą stanowiły niewielki odsetek lotów wykonywanych z krakowskiego lotniska.

Rozwój infrastruktury okołolotniskowej

Kraków Airport to ważny element infrastruktury transportowej kraju. O możliwości obsługi pasażerów decyduje kompatybilna infrastruktura lotniskowa i wokół lotniska, m.in. urządzenia nawigacyjne, droga startowa, drogi kołowania, płaszczyzny postojowe (czyli miejsca, na których na lotnisku parkują samoloty), terminal, parkingi, drogi dojazdowe. Rozwiązania komunikacyjne są ważne z punktu widzenia pasażerów, mieszkańców i pracowników lotniska. Wiele z tych inwestycji wymaga współpracy i dialogu, a decyzje o ich realizacji leżą w kompetencjach różnych podmiotów i instytucji, dlatego też rozwój krakowskiego lotniska uwzględniają strategie: Krakowa, powiatu krakowskiego, województwa małopolskiego, sąsiadujących z lotniskiem gmin.

Dominika Kossakowska/jMI/gk

77%
23%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 7

ww

Sobota, 1 grudnia 2018, 07:38

@malopolanin

Dziękuję za poparcie

Odpowiedz

malopolanin

Wtorek, 27 listopada 2018, 20:42

A co z lotniskiem w Tarnowie? Obiecanki i plany, a konkretow brak

Odpowiedz

mam dosc

Wtorek, 27 listopada 2018, 20:42

nie dla rozbudowy ! Trzeba protestowac

Odpowiedz

mieszkaniec

Wtorek, 27 listopada 2018, 12:02

Proponuję by pan Adaczyk sam zamieszkał przy lotnisku. Mieszkańcy nie chcą by nad nowymi terenami latały samoloty. Pas powinien być w tym samym miejscu i powinien być zmodernizzowany

Odpowiedz

Kamila

Poniedziałek, 26 listopada 2018, 21:46

Pod względem ilości terenu to Balice słabo wypadają przy Pyrzowicach. To fakt, że jest bardzo ciasno przed terminalem, za mały parking wielopoziomowy często zapchany, dojazd z centrum fatalny. Plus za kolej dowożącą z dworca głównego. Drugi pas startowy bardzo się przyda, ale pozostała infrastruktura słabo. CIASNO !

Odpowiedz

Marek

Poniedziałek, 26 listopada 2018, 21:34

Ciasno, ciasno , ciasno a miejsca na rozmach niestety brak. No cóż taka lokalizacja a miejsca mało !

Odpowiedz

ww

Poniedziałek, 26 listopada 2018, 20:54

To jest element programu zrównoważonego rozwoju województwa małopolskiego . Miliard złotych na budowę nowego pasa startowego w Krakowie i 0 złotych na budowę małego lotniska General Aviation o kodzie referencyjnym ICAO 3C w Tarnowie . Dziękujemy panu ministrowi Adamczykowi - mieszkańcy Tarnowa

Odpowiedz