Jak podkreślono, podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK SA mogło zrealizować dodatkowe zamówienie na 15 wagonów w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA. Pozyskanie kredytu umożliwi także ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów (w ramach projektu współfinansowanego przez EBI) z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów.

Mariusz Szałkowski, wiceprezes krakowskiego MPK poinformował, że przewoźnik po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje, że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów.

„Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20” – dodał Szałkowski cytowany w komunikacie.

Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego przypomniał, że jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony krakowskiemu przewoźnikowi na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej.

„Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu” - zaznaczył wiceprezes.

Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od czasu rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku krakowski przewoźnik otrzymał z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.

Pod koniec września MPK w Krakowie ogłosiło tzw. dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Jest on efektem dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi.

Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum siedmioro drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35 proc. na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.

W styczniu tego roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowę na dostawę 35 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Pierwsze z nich dotrą pod Wawel na początku 2020 r. Kontrakt na dostawę tramwajów zrealizuje konsorcjum firm Solaris Bus&Coach SA i Stadler Polska.

Wartość zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wyniesie prawie 125 mln zł.

Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała firma Bombardier Transportation - od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik posiada obecnie ok. 300 tramwajów, z czego niemal 60 proc. to pojazdy z obniżoną podłogą.

 

PAP/bp