Koncerty kameralne odbywały się w tej niezwykle klimatycznej przestrzeni, ale festiwal miał także wielkie koncerty symfoniczne, które organizowane były na Dziedzińcu Arkadowym, będącym jak wszyscy doskonale wiemy najpiękniejszą salą koncertową w Polsce. Niezwykła scenografia, na którą składają się pięknie oświetlone krużganki, a także odgłosy ptaków, mieszkańców Wawelu sprawiały, że wykonania muzyki miały swój niezwykły i jedyny w swoim rodzaju charakter.
Świetne jest też założenie organizatorów, że festiwal jest estradą dla młodych artystów, tych którzy mają już na swoim koncie wiele sukcesów i często zaczynają właśnie wielką międzynarodową karierę. Ci młodzi mogą zaprezentować się często u boku mistrzów, co powoduje nie tylko zdobycie cennego doświadczenia, ale przede wszystkim mocną przepustkę na rynek sztuki.
Choć szaleje w koło pandemia założenia imprezy pozostały te same, ale festiwal w tym roku jest  inny. Być może to kwestia 13. edycji. Pandemia wymusiła zmiany: przede wszystkim festiwal jest krótszy, trwa jedynie w sierpniu i odbywa się w Internecie. Przez wszystkie soboty miesiąca o godz. 20 rozpoczynać się będą wieczory muzyczne. Zaplanowano więc pięć różnorodnych koncertów, jako transmisje online. Ale ważne, że po zakończeniu transmisji materiał będzie nadal dostępny w sieci, głównie na profilu FB: Zamek Królewski na Wawelu.
Pandemiczne zmiany mają swoje minusy, bo jak wiadomo nic nie zastąpi koncertów na żywo, wspólnego przeżywania muzyki z artystami i innymi słuchaczami. Ale mają też swoje plusy.  Poprzez transmisje internetowe koncerty są dostępne dla wszystkich na całym świecie i to bez ograniczeń czasowych. Nie trzeba więc pędzić do domu na transmisję, bo rejestracje koncertowe pozostają w sieci.
W tym roku jak zapowiadają organizatorzy w doborze programów koncertów akcent pada na ukazanie wartości rodzimych – polskich, stąd obecność muzyki Fryderyka Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Grażyny Bacewicz czy Krzysztofa Pendereckiego.  W informacji czytamy: „Wydarzeniem stanie się z pewnością koncert 15 sierpnia 2020 na Dziedzińcu Arkadowym w 100-lecie Bitwy Warszawskiej – „Cudu nad Wisłą”. Chór zaśpiewa pieśni Maryjne (z okazji Święta Matki Boskiej Zielnej), a orkiestra CORda Cracovia ze śpiewakami Iwoną Sochą i Przemysławem Firkiem wykona znane pieśni patriotyczne, na czele z hymnem Legionów. Ich opracowania przygotowuje, na zamówienie festiwalu, współczesna kompozytorka, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie – Anna Zawadzka-Gołosz”.
Za nami już dwa koncerty. Występ Daniela Stabrawy, koncertmistrza Filharmoników Berlińskich (8 sierpnia), który wraz z młodymi artystami zaprezentował w Ogrodach Królewskich koncert poświęcony pamięci zmarłego w marcu Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmiały m.in. kompozycje krakowskiego twórcy: 3 utwory w dawnym stylu oraz 1 Kwartet smyczkowy.
Ale przede wszystkim chciałam zwrócić uwagę na inaugurację festiwalu, która miała miejsce 1 sierpnia. Wówczas wystąpił Szymon Nehring, zaledwie 25-letni krakowski pianista, który mimo tak młodego wieku ma już na swoim koncie wiele sukcesów. Warto wspomnieć, że ten uczeń Olgi Łazarskiej w średniej szkole muzycznej a później profesora Stefana Wojtasa (który już nie raz udowodnił, że ma  niezwykły dar szlifowania  muzycznych diamentów) w bydgoskiej AM, był pierwszym Polakiem zwycięzcą XV Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu im. Artura Rubinsteina w Tel Avivie. Pamiętamy go także jako finalistę XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Szymon Nehring przedstawił recital fortepianowy, który wykonał w Sali Senatorskiej na Wawelu. Złożyły się na niego przede wszystkim utwory Chopina: Polonez fantazja As-dur, Impromptu Ges-dur oraz Mazurek c-moll z op. 56. Były to bardzo udane wykonania, bo też ten artysta niezwykle czuje muzykę Chopina, jego frazę, lirykę, nostalgię czy dumę. Ale pianista nie ograniczył się jedynie do muzyki Chopina, zaprezentował bardzo trudną i potężną Sonatę fortepianową C-dur op.1 Johannesa Brahmsa, twórcy który w powszechnym mniemaniu słynie przede wszystkim z muzyki symfonicznej. Ta sonata to kompletnie inne granie  niż Chopin i warto sprawdzić jak w tym repertuarze pokazał się młody pianista.
Festiwal „Wawel o zmierzchu” trwa.  Koniecznie trzeba wziąć w nim udział zwłaszcza, że przed nami jeszcze trzy bardzo ciekawe koncerty. Program poniżej. Polecam!

1.08.2020 Inauguracja – Szymon Nehring – fortepian
miejsce: Sala Senatorska
w programie: Fryderyk Chopin, Johannes Brahms

8.08.2020 Hommage à Krzysztof Penderecki
miejsce: Ogrody Królewskie
w programie: Krzysztof Penderecki, Ignacy Feliks Dobrzyński
artsemble:
Daniel Stabrawa – skrzypce, lider
Krzysztof Katana – skrzypce
Wadim Aleksander Zarych – altówka
Krzysztof Sadłowski – wiolonczela
Michał Balas – wiolonczela
Marek Romanowski – kontrabas

Honorowy Patronat prof. Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa

15.08.2020 100. rocznica „Cudu nad Wisłą” & Święto Matki Boskiej Zielnej
miejsce: Dziedziniec Arkadowy; koncert online, a przy sprzyjającej sytuacji epidemiologicznej – z ograniczoną publicznością
w programie: Wacław z Szamotuł, Fryderyk Chopin, Anna Zawadzka-Gołosz
oraz polskie pieśni patriotyczne, opracowanie: Anna Zawadzka-Gołosz
(zamówienie 13. festiwalu „Wawel o zmierzchu")

Iwona Socha – sopran
Przemysław Firek – bas-baryton
Marek Szlezer – fortepian
Chór Kameralny
CORda Cracovia – Orkiestra
Justyna Kwarcińska – dyrygent

Honorowy Patronat prof. dr hab. Piotra Glińskiego,Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej

22.08.2020 Kameralnie
miejsce: Dziedziniec Batorego
w programie: Antonio Vivaldi, Franciszek Doppler, Karol Szymanowski

Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz – flet
Andrzej Jungiewicz – fortepian

29.08.2020 Finał – Piotr Pławner – skrzypce
miejsce: Kościół św. Gereona
w programie: Johann Sebastian Bach, Grażyna Bacewicz

Organizatorzy:
Zamek Królewski na Wawelu
Fundacja Castello Grupa Twórcza