Dzięki tym badaniom praca lutników może być szybsza i bardziej precyzyjna. Wyczucie i doświadczenie mogą zastąpić precyzyjne wyliczenia dotyczące modułów gitary i ich reakcji na wydobywany dźwięk. Na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie trwają  badania nad wpływem poszczególnych elementów instrumentu na jego parametry akustyczne. Poznanie tych zależności jest kluczowe dla lutników, którzy dzięki wiedzy naukowej będą mogli tworzyć instrumenty lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb muzyka. Badania prowadzone są w komorze bezechowej Katedry Mechanikii Wibroakustyki AGH. Dodatkowo w badaniach nad właściwościami gitary zastosowano robota, projekt autorstwa Mikołaja Wilczyńskiego, studenta automatyki i robotyki. Zadaniem robota jest pobudzanie struny gitary w odpowiedniej pozycji i w sposób zdalny. Dzięki automatyzacji rozwiązania udaje się w pomiarach uzyskać powtarzalne wymuszenie dźwięku, które jest podstawą obiektywnej analizy jego parametrów.
Lutnicy przez wieki tworzyli instrumenty muzyczne bazując głównie na doświadczeniu poprzedników i muzycznej intuicji. W przypadku skrzypiec optymalna konstrukcja została już wypracowana, jednak instrumenty młodsze, jak np. gitara klasyczna, nie osiągnęły jeszcze swojej "ostatecznej" formy. Proces ich budowy ciągle ewoluuje, a współczesny stan wiedzy pozwala na wprowadzanie zmian w tempie nieporównywalnie szybszym. To również zasługa nauki, w tym między innymi analizy akustyki instrumentów z wykorzystaniem wszystkich dostępnych narzędzi. Twórcy instrumentów od lat spierają się o znaczenie poszczególnych elementów konstrukcji dla brzmienia gitary, a naukowcy starają się ten problem rozwiązać. Temu służą również badania Moniki Sobolewskiej, studentki V roku inżynierii akustycznej, realizowane w ramach jej pracy magisterskiej. Audycję przygotowała Ewa Szkurłat.